Met een gezamenlijke slag op een enorme gong openden wethouder Bob Roelofs en de voorzitter van de Arnhemse Muziekfederatie Marisca Zweistra afgelopen zaterdag stipt om 10.00 uur het muziekfeest in de Arnhemse binnenstad. Zowel wethouder Roelofs als voorzitter Zweistra hadden ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van de federatie een toespraak voorbereid waarin ruimte was voor het verleden maar vooral gesproken werd over het rijke Arnhemse culturele verenigingsleven en de bloeiende toekomst hiervan.

Na de officiële opening was het direct FEEST! Hoog vanuit de Eusebius klonk een carillonconcert en de Trompetters te paard lieten hun klanken schallen bij alle evenementenlocaties om bezoekers van de stad te attenderen op de feestelijke dag en de vele concerten en presentaties.

Doordat het een prachtig stralende dag was, zijn veel oorspronkelijk binnen geplande optredens in Focus en Dudok naar buiten verplaatst wat voor de duizenden toeschouwers een lust voor oog en oor vormde. Ook de optredens in de binnen locaties zoals de Stadhuishal, Eusebius en Rozet en Theater aan de Rijn konden zich verheugen op grote aantallen enthousiaste bezoekers. Bij de wandeling van locatie naar locatie kon Arnhem genieten van optredens van een slagwerkgroep en een marchingband.

Aan het feest hebben 650 muzikanten en dansers van alle 20 aangesloten verenigingen meegewerkt. In zijn openingstoespraak gaf wethouder Roelofs aan dat een evenement als deze navolging verdient die geen eeuw op zich mag laten wachten. Een trotse Marisca Zweistra neemt deze uitdaging graag aan want Arnhem en haar verenigingen verdienen een dag zoals deze.